Nowa „ustawa tytoniowa” weszła w życie
8 września zaczęła obowiązywać ustawa z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Nowa ustawa dostosowuje polskie prawo do założeń dyrektywy tytoniowej, która przyjęta została w 2014. Formalny termin na zmianę przepisów kraje unijne miały do 20 maja br., jednak ze względu na przedłużające się prace nad ustawą, w Polsce jej nowa wersja zaczęła obowiązywać z opóźnieniem.
Dyrektywa, która sama w sobie wprowadza wiele istotnych zmian na rynku wyrobów tytoniowych i e-papierosów, pozostawiała pewną dowolność jeśli chodzi o niektóre przepisy. Polski Ustawodawca skrzętnie z niej skorzystał i stworzył ustawę, która jest dużo bardziej restrykcyjna w porównaniu do wytycznych Komisji Europejskiej.
Pierwszą zmianą, która Konsumentowi rzuci się z pewnością w oczy jest wprowadzenie mieszanych – słowno-graficznych – ostrzeżeń zdrowotnych na opakowaniach wyrobów tytoniowych. Zajmą one aż 65% przedniej i tylnej powierzchni opakowania. By ostrzeżenia się nie opatrzyły, powstały ich 3 biblioteki zawierające 14 zestawów każda, które zmieniać się będą co roku. Poza ostrzeżeniami słowno-graficznymi, na opakowaniach papierosów, tytoni, cygaretek i cygar pojawią się też ostrzeżenie ogólne – „Palenie zabija – rzuć teraz!”- oraz wiadomość informacyjna – „Dym tytoniowy zawiera ponad 70 substancji powodujących raka”. Mają one zajmować 50% powierzchni, na której się znajdują. Ponadto, z opakowań papierosów zniknie informacja o zawartości nikotyny, substancji smolistych i tlenku węgla oraz wszelkie inne informacje mogące skłonić Konsumenta do wyboru tego konkretnego produktu.
Kolejną istotną zmianą, którą wprowadza ustawa jest zakaz sprzedaży papierosów i tytoni do ich samodzielnego zwijania zawierających tzw. charakterystyczny aromat. W praktyce oznacza to, że ze sklepów znikną wszystkie aromatyzowane tytonie i papierosy. Jedynie w przypadku papierosów mentolowych Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie okresu przejściowego, który obowiązuje do 2020 roku. Ze sprzedaży znikną też papierosy typu Slim.
Ustawa zakłada, że wszystkie niespełniające jej zasad wyroby tytoniowe muszą zniknąć z rynku do 20 maja 2017 roku.
Zapisem nowego prawa, który wszedł w życie wraz z rozpoczęciem obowiązywania ustawy jest zakaz transgranicznej sprzedaży na odległość wyrobów tytoniowych. Pod tym pojęciem kryje się również sprzedaż przez Internet. W związku z tym, także nasz sklep internetowy Tobacco.pl zmienił formę działania. Od 5 września, sprzedaż wyrobów tytoniowych (papierosów, tytoni, cygaretek, cygar, tabaki) dostępna jest wyłącznie dla firm, które zarejestrowały się w serwisie. Sprzedaż pozostałych produktów odbywa się na dotychczasowych zasadach.
Grupą produktów, którą zmiany w przepisach dotkają chyba najbardziej są e-papierosy. Nowe prawo, w wielu aspektach, zrównuje je z tradycyjnymi wyrobami tytoniowymi i zabrania ich sprzedaży osobom niepełnoletnim, czy też reklamy i promocji. Zabronienie jest również korzystanie z e-papierosów w miejscach publicznych. W klubach czy restauracjach ich używanie jest dozwolone jedynie pod warunkiem, że w lokalu znajduje się palarnia.
Jak widać, nowa ustawa wprowadza wiele zmian w dotychczasowych przepisach. Nam nie pozostaje nic innego jak dostosować się do obowiązującego prawa. Zapewniamy jednocześnie, że dołożymy wszelkich starań by wprowadzane zmiany były jak najmniej dotkliwe dla naszych Klientów i Konsumentów oferowanych przez nas produktów.
Ważne zmiany w sposobie działania sklepu tobacco.pl
Nowa „ustawa tytoniowa” weszła w życie
8 września zaczęła obowiązywać ustawa z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Nowa ustawa dostosowuje polskie prawo do założeń dyrektywy tytoniowej, która przyjęta została w 2014. Formalny termin na zmianę przepisów kraje unijne miały do 20 maja br., jednak ze względu na przedłużające się prace nad ustawą, w Polsce jej nowa wersja zaczęła obowiązywać z opóźnieniem.
Dyrektywa, która sama w sobie wprowadza wiele istotnych zmian na rynku wyrobów tytoniowych i e-papierosów, pozostawiała pewną dowolność jeśli chodzi o niektóre przepisy. Polski Ustawodawca skrzętnie z niej skorzystał i stworzył ustawę, która jest dużo bardziej restrykcyjna w porównaniu do wytycznych Komisji Europejskiej.
Pierwszą zmianą, która Konsumentowi rzuci się z pewnością w oczy jest wprowadzenie mieszanych – słowno-graficznych – ostrzeżeń zdrowotnych na opakowaniach wyrobów tytoniowych. Zajmą one aż 65% przedniej i tylnej powierzchni opakowania. By ostrzeżenia się nie opatrzyły, powstały ich 3 biblioteki zawierające 14 zestawów każda, które zmieniać się będą co roku. Poza ostrzeżeniami słowno-graficznymi, na opakowaniach papierosów, tytoni, cygaretek i cygar pojawią się też ostrzeżenie ogólne – „Palenie zabija – rzuć teraz!”- oraz wiadomość informacyjna – „Dym tytoniowy zawiera ponad 70 substancji powodujących raka”. Mają one zajmować 50% powierzchni, na której się znajdują. Ponadto, z opakowań papierosów zniknie informacja o zawartości nikotyny, substancji smolistych i tlenku węgla oraz wszelkie inne informacje mogące skłonić Konsumenta do wyboru tego konkretnego produktu.
Kolejną istotną zmianą, którą wprowadza ustawa jest zakaz sprzedaży papierosów i tytoni do ich samodzielnego zwijania zawierających tzw. charakterystyczny aromat. W praktyce oznacza to, że ze sklepów znikną wszystkie aromatyzowane tytonie i papierosy. Jedynie w przypadku papierosów mentolowych Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie okresu przejściowego, który obowiązuje do 2020 roku. Ze sprzedaży znikną też papierosy typu Slim.
Ustawa zakłada, że wszystkie niespełniające jej zasad wyroby tytoniowe muszą zniknąć z rynku do 20 maja 2017 roku.
Zapisem nowego prawa, który wszedł w życie wraz z rozpoczęciem obowiązywania ustawy jest zakaz transgranicznej sprzedaży na odległość wyrobów tytoniowych. Pod tym pojęciem kryje się również sprzedaż przez Internet. W związku z tym, także nasz sklep internetowy Tobacco.pl zmienił formę działania. Od 5 września, sprzedaż wyrobów tytoniowych (papierosów, tytoni, cygaretek, cygar, tabaki) dostępna jest wyłącznie dla firm, które zarejestrowały się w serwisie. Sprzedaż pozostałych produktów odbywa się na dotychczasowych zasadach.
Grupą produktów, którą zmiany w przepisach dotkają chyba najbardziej są e-papierosy. Nowe prawo, w wielu aspektach, zrównuje je z tradycyjnymi wyrobami tytoniowymi i zabrania ich sprzedaży osobom niepełnoletnim, czy też reklamy i promocji. Zabronienie jest również korzystanie z e-papierosów w miejscach publicznych. W klubach czy restauracjach ich używanie jest dozwolone jedynie pod warunkiem, że w lokalu znajduje się palarnia.
Jak widać, nowa ustawa wprowadza wiele zmian w dotychczasowych przepisach. Nam nie pozostaje nic innego jak dostosować się do obowiązującego prawa. Zapewniamy jednocześnie, że dołożymy wszelkich starań by wprowadzane zmiany były jak najmniej dotkliwe dla naszych Klientów i Konsumentów oferowanych przez nas produktów.